De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Daarom lanceert stichting MIND Us het actieplan ‘Het gaat om jou’. Directeur Frederieke Vriends én jongere Dion Ras lichten het op ‘Blue Monday’ toe. Meer inloopplekken en taboes ook online doorbreken zijn voorbeelden van stappen.

Met de Zorg+Welzijn Kennistoetsen verdienen sociaal werkers accreditatiepunten voor hun registratie bij het Registerplein. In iedere editie van het magazine vind je een artikel over een actueel onderwerp waaraan een online toets is verbonden. De nieuwste kennistoets gaat over de kansenkloof verkleinen.

In het Haagse stadsdeel Escamp gold vorige week een samenscholingsverbod na meerdere steek- en vechtpartijen tussen jongeren. De politie en het OM doen onderzoek. Over jeugdcriminaliteit gaat het de laatste jaren steeds vaker, lijkt het. Welke preventieve rol sociaal werkers kunnen hebben legden diverse experts uit aan Zorg+Welzijn.

Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak te maken met discriminatie, vooroordelen, stereotypering en stigmatisering. Hiervoor geldt de verzamelterm validisme

De culturele factor in suïcidaal gedrag is een verwaarloosde factor. Dat stelt psychotherapeut Indra Boedjarath die onlangs promoveerde op onderzoek naar de culturele wortels van suïcide. In de westerse gemeenschap is suïcide vaak een gevolg van psychische klachten, maar in andere culturen wegen bijvoorbeeld eergevoelens zwaarder.

De crisis in de jeugdbescherming is nog lang niet teneinde. Toch zijn er met het ingaan van het nieuwe kalenderjaar wel een paar wezenlijke veranderingen in het werkveld. Waar moeten jeugdbeschermers rekening mee houden?

De jongens in de Bossche wijk voetballen zo’n beetje elke dag. Osama – 19 jaar en niet onhandig aan de bal – dacht: wat zou het leuk zijn om een regionale zaalvoetbalwedstrijd te organiseren. Hij vond jongerenwerkers Tim en Murat in zijn idee. Het werd een landelijk toernooi met allure: The Dutch Lions Cup.

Bij blended werken maakt een organisatie gebruik van een mix van alle beschikbare communicatiekanalen. MEE & de wering probeert momenteel 5 digitale middelen uit in een blended werken project. Doelen: efficiënter werken, meer inzicht in wat werkt en meer zelfregie voor cliënten.